Mediální výchova
Co je náplní předmětu, který se v současné době vyučuje pouze v progresivních školách a který je v informacemi přehlcené době tolik potřeba?
- Tvoříme. Součástí mediální výchovy je i tvůrčí psaní, natáčení videí, fotografování, děti si zkouší práci reportéra a mohou se pochlubit výstupy ve školních médiích (na sociální sítích či ve školním časopise).
- Sledujeme aktuální dění. Na začátku každé hodiny probereme témata, o kterých se ve společnosti hovoří, sledujeme serióznost a důvěryhodnost zpráv.
- Řešíme zcela současná mediální témata jako například digitální wellbeing, manipulace reklamním obsahem, dezinformace, deepfake, kyberšikana či závislost na mobilech.
- Diskutujeme, argumentujeme. Učíme se vyjádřit názor, respektovat názory druhého, pracujeme individuálně i v týmech.
- Podporujeme zájem o dění v komunitě. Klademe důraz na propojení s aktivitami žákovského parlamentu, sledujeme školní média, motivujeme k práci pro komunitu.
Vybraná témata
- Reklama, propagace, inzerce, PR (Jak vzniká reklamní obsah? Jak s sebou nenechat manipulovat? Jakou roli má dnes public relations? Jak si tvoříme vlastní obraz?)
- Dezinformace (Jak poznat hoax? Proč si všímat zdrojů? Nebezpečí fotomontáží a deepfake. Co je clickbait?)
- Agenda setting (Jak vlastně média určují, o čem se bude ve společnosti mluvit? Jaký je vztah mezi realitou a mediální realitou? Gatekeeping)
- Bezpečnost na internetu (Kyberšikana. Sexting. Grooming. Stalking.)
Kdo předmět vyučuje?
Mediální výchovu vyučuje Mgr. Alena Bartošová, novinářka s mnohaletými zkušenostmi v médiích, která je zároveň i koordinátorkou školních médií (časopis, noviny, web, sociální sítě) a žákovského parlamentu.